مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی- قسمت ۲۴ | ... | ||||||||||||||||||||
که در آن: n: تعداد نمونه مورد انتخاب از جامعه.
جدول ۳-۲- تعداد اعضای نمونه به تفکیک اداره کل (سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، علوم تحقیقات تهران و واحد تهران مرکز)
۳-۵-۱-انواع روش های گردآوری اطلاعات:به طور کلی روش هایی که در جمع آوری اطلاعات می توانند مفید باشند عبارتند از روش های کتابخانهای و میدانی است که به ترتیب به شرح زیر می باشد: ۳-۵-۱-۱-روش های کتابخانه ای:روش های کتابخانه ای در تمامی تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرد، ولی در بعضی از آنها در بخشی از فرایند تحقیق یعنی مطالعه ادبیات و سوابق پژوهشی، از این روش استفاده می شود و در بعضی از آنها موضوع تحقیق از حیث روش، ماهیتاً کتابخانه ای است و از آغاز تا انتها متکی بر یافته های تحقیق کتابخانه ای است.در تحقیقاتی که ظاهراً ماهیت کتابخانه ای ندارند نیز محققان ناگزیر از کاربرد روش های کتابخانه ای در تحقیق خود هستند. در این گروه تحقیقات اعم از توصیفی، علی، همبستگی، تجربی و غیره، محقق باید ادبیات نظری و سوابق مسأله و موضوع تحقیق را مطالعه کند. در نتیجه، باید از روش کتابخانه ای استفاده کند و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب اعم از فیش، جدول و فرم، ثبت و نگهداری نماید و در پایان کار نسبت به طبقه بندی و بهره برداری از آنها اقدام کند.(حافظ نیا، ۸۹، ص۱۹۶) ۳-۵-۱-۲-روش های میدانی:روش های میدانی به روش هایی اطلاق می شود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط، و نیز برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل یعنی افراد، اعم از انسان، موسسات، سکونت گاه ها، موردها و غیره، اطلاعات مورد نظر را گردآوری کند. درواقع، او باید ابزار سنجش یا ظروف اطلاعاتی خود را به میدان ببرد و با پرسشگری، مصاحبه، مشاهده و تصویربرداری آنها را تکمیل نماید و سپس برای استخراج، طبقه بندی، و تجزیه و تحلیل به محل کار خود برگردد. روش های متداول و معروف گردآوری اطلاعات میدانی عبارتند از: ۱) پرسشنامه ای ۲) مصاحبه ای، ۳) مشاهده ای ۴) آزمون، ۵) تصویربرداری ۶) ترکیبی ۷) گفتگو و همفکری گروهی.(همان منبع، ص۲۱۱) ۳-۵-۱-۲-۱-ابزار گردآوری اطلاعات یا پرسشنامه:پرسشنامه حاوی تعدادی سوال درباره متغیرهای مورد سنجش از جامعه مورد مطالعه است. این سوالات با بهره گرفتن از تکنیک های خاص و نیز مقیاس ها به گونه ای ساخته می شود که بتوان اطلاعات مورد نظر را از جامعه یا نمونه مورد مطالعه گردآوری کرد. این سوال ها که هر یک درباره یکی از ابعاد و یا متغیرهای موضوع مورد مطالعه است، باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که آنچه را به عنوان پاسخ از پاسخگو یا عضو جامعه و نمونه طلب می کند، مشخص سازد. اگر محقق در طرح سوالات پرسشنامه بر این اصل تاکید داشته باشد، یقیناً پرسشنامه از روایی لازم برخوردار خواهد شد و از درج سوالات بی ارتباط اضافی که جز اتلاف وقت و امکانات، و آشفتگی در کار می باشد پرهیز کند.(همان منبع، ص۲۱۲)
[یکشنبه 1399-12-17] [ 11:09:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|