در فصل چهار به تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش انجام می شود تا حدس و گمان محقق بر محک آزمون گذاشته شده و میزان صحت وسقم فرضیات موردبررسی قرار گیرد. در این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان مدارس شهر تهران انجام شده که از دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی استفاده و هم چنین چند پرسش از ویژگی دموگرافیک نمونه تحت پژوهش (جنسیت، سن، تحصیلات و سابقه خدمت) پرداخته شده است. در این فصل، ابتدا ویژگی های دموگرافیک نمونه پژوهش توصیف و سپس، داده های آماری حاصل از اجرای دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی، پرسش های پژوهش و فرضیه ها موردبررسی قرار گرفته اند.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

جدول ‏۴‑۱: جنسیت افراد نمونه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت تعداد درصد درصد تراکمی
مرد ۱۸۷ ۹/۴۸ ۹/۴۸
زن ۱۹۵ ۱/۵۱ ۱۰۰
کل ۳۸۲ ۱۰۰

همان گونه که در جدول ۴-۱ نشان داده شده است، ۹/۴۸ درصد از نمونه (۱۸۷) مرد و ۱/۵۱ درصد (۱۹۵) نفر زن بودند که در نمودار زیر نیز به صورت مصور مشخص شده است.

داده ها به طورکلی در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه وتحلیل شده اند. شاخص های میانگین، خطای استاندارد میانگین، انحراف استاندارد و واریانس برای تحلیل توصیفی و آزمون آماری ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح استنباطی محاسبه گردیده اند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

اطلاعات جمعیت شناختی شرکت کنندگان

جامعه آماری این پژوهش، تمامی کارکنان مدارس شهر تهران بوده است.

تعداد نسخه پرسشنامه تکمیل شده برگشتی و قابل استفاده در بخش اطلاعات جمعیت شناختی نتایج زیر به دست آمد.

جدول ‏۴‑۲: سطح تحصیلات افراد نمونه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقطع تحصیلی تعداد درصد درصد تراکمی
دیپلم ۷ ۶/۱ ۶/۱
کاردانی ۸۰ ۱/۲۱ ۶/۲۲
کارشناسی ۱۸۱ ۴/۴۷ ۰/۷۰
کارشناسی ارشد ۱۱۴ ۰/۳۰ ۱۰۰
کل ۳۸۲ ۱۰۰

همان گونه که در جدول ۴-۲ نشان داده شده است ۶/۱ درصد (۷ نفر) شرکت کنندگان دارای مدرک تحصیلی دیپلم، ۱/۲۱ درصد (۸۰ نفر) دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و ۴/۴۷ درصد (۱۸۱ نفر) دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و ۳۰ درصد (۱۱۴ نفر) کارشناسی ارشد بیانگر این موضوع است که جامعه از نظر تحصیلات در سطحی بسیار عالی است، که در نمودار زیر نیز مشخص شده است:

نمودار ‏۴‑۱: پراکندگی نمونه ها ازنظر سطح تحصیلات

اطلاعات شرکت کنندگان در متغیر سن

جدول ‏۴‑۳: سن افراد نمونه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سن افراد تعداد درصد درصد تراکمی
۳۰-۲۰ ۱۲۷ ۲/۳۳ ۲/۳۲
۴۰-۳۰ ۱۶۷ ۷/۴۳ ۸/۷۶
۵۰-۴۰ ۸۸ ۲/۲۳ ۱۰۰
کل ۳۸۲ ۱۰۰

نمودار ‏۴‑۲: وضعیت نمونه ها از نظر سن

اطلاعات شرکت کنندگان در متغیر سابقه خدمت

جدول ‏۴‑۴: سابقه خدمت افراد نمونه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سابقه خدمت تعداد درصد درصد تراکمی
۴-۱ ۱۱ ۶/۲ ۶/۲
۹-۵ ۵۹ ۳/۱۵ ۹/۱۷
۱۴-۱۰ ۱۳۸ ۳/۳۶ ۲/۵۴
۱۹-۱۵ ۱۰۲ ۸/۲۶ ۱/۸۱
۲۵-۲۰ ۷۲ ۹/۱۸ ۱۰۰
کل ۳۸۲ ۱۰۰

 

همان گونه که در جدول شماره ۴-۴ نشان داده شده است، ۶/۲درصد از افراد نمونه (۱۱ نفر) بین ۵-۱ سال سابقه خدمت، ۳/۱۵ درصد (۵۹ نفر) بین ۱۰ – ۵ سال سابقه خدمت، ۳/۳۶ درصد (۱۳۸ نفر) بین ۱۵-۱۰ سال و ۸/۲۶ درصد (۱۰۲ نفر) بین ۲۰-۱۵ سال و ۹/۱۸ درصد (۷۲ نفر) بین ۲۵-۲۰ سال سابقه خدمت. همان گونه که در جدول ۴-۳ نشان داده شده است، ۲/۳۳ درصد از افراد نمونه (۱۲۷ نفر) بین ۳۰-۲۰ سال، ۷/۴۳ درصد (۱۶۷ نفر) بین ۴۰-۳۰ سال و حدود ۲/۲۳ درصد (۸۸ نفر) بین ۵۰-۴۰ سال سن داشته اند و این آمار بیانگر این است که جامعه موردمطالعه ما یک جامعه جوان است.

نمودار ‏۴‑۳: وضعیت نمونه ها ازنظر سابقه خدمت

جدول ‏۴‑۵: یافته های توصیفی متغیر سرمایه اجتماعی و ابعاد آن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیرهای پژوهش میانگین خطای استاندارد میانگین انحراف استاندارد واریانس
اعتماد ۱۹/۱۷ ۱۷۱/. ۳۶/۲ ۵۹/۵
هنجارها ۴۶/۱۷ ۱۶۳/. ۲۴/۲ ۰۵/۵
تعاون ۷۱/۱۳ ۱۷۹/. ۴۷/۲ ۱۰/۶
انسجام ۰۲/۱۷ ۲۰۲/. ۷۹/۲ ۸۲/۷
همدلی ۳۹/۱۴ ۱۵۳/. ۱۱/۲ ۴۶/۴
همیاری ۹۰/۱۳ ۱۶۵/. ۲۸/۲ ۲۳/۵
سرمایه اجتماعی ۶۸/۹۳ ۶۸۹/. ۵۰/۹ ۳۵/۹۰

در این پژوهش ۶ ویژگی سرمایه اجتماعی (اعتماد، هنجارها، تعاون، انسجام، همدلی و همیاری) موردسنجش قرارگرفته است. یافته های توصیفی و متغیر سرمایه اجتماعی و زیر مؤلفه های آن در جدول شماره ۵-۴ آمده است:

یافته های توصیفی نشان می دهد که ابعاد همدلی، همیاری و تعاون در بین کارکنان از جایگاه نسبی برخوردار هستند و ابعاد اعتماد، هنجارها و انسجام از جایگاه نسبتاً بالاتری برخوردار هستند. مؤلفه رفتار شهروندی سازمانی نیز در این پژوهش دارای شش بعد وفاداری، اطاعت، مشارکت، فداکاری، توجه، تحمل پذیری است. که ابعاد و وفاداری، اطاعت و توجه توسط پنج عبارت، ابعاد مشارکت و تحمل پذیری توسط چهار عبارت و بعد فداکاری توسط شش عبارت در طیف لیکرت (کاملاً موافقم، موافقم و…) سنجیده شده اند.

جدول ‏۴‑۶: یافته های توصیفی متغیر رفتار شهروندی سازمانی و خرده مقیاس های آن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیرهای پژوهش میانگین خطای استاندارد میانگین انحراف استاندارد واریانس
وفاداری ۰۹/۱۷ ۱۷۹/. ۴۷/۲ ۱۵/۶
اطاعت ۴۷/۱۶ ۱۵۷/. ۱۶/۲ ۶۹/۴
مشارکت ۸۸/۱۳ ۱۵۳/. ۱۲/۲ ۴۹/۴
فداکاری ۷۰/۲۰ ۲۰۹/. ۸۸/۲ ۳۴/۸
توجه ۳۵/۱۷ ۱۷۹/. ۴۷/۲ ۱۲/۶
تحمل پذیری ۸۴/۱۳ ۱۵۵/. ۱۳/۲ ۵۶/۴
رفتار شهروندی سازمانی ۳۵/۹۹ ۷۴۵/. ۲۷/۱۰ ۵۸/۱۰۵

جدول شماره ۴-۶ یافته های توصیفی مربوط به رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد شش گانه آن را در خود جای داده است. این اطلاعات حاکی از این است که کارکنان مدارس از حداکثر نمره ای که می توانستند به رفتار شهروند سازمانی خود بدهند (۱۴۵)، نمره ای به میانگین ۳۵/۹۹ داده اند که برابر است با نزدیک ۶۹ درصد آن.

تجزیه وتحلیل استنباطی فرضیه های پژوهش

ضریب همبستگی پیرسون که شاخص معتبری برای تعیین رابطه بین متغیرهاست دارای مفروضاتی به شرح زیر است؛

۱- رابطه بین دو متغیر خطی باشد ۲- توزیع ها دارای شکل مشابه باشند. ۳- نمودار پراکندگی یکسان باشد (دلاور، ۱۳۸۷، ص ۱۸۸)

به منظور آزمون فرضیه ها قبل از این که از روش خاصی استفاده کنیم نخست باید ببینیم آیا سه مفروضه ی فوق رعایت شده یا خیر. در صورت مثبت بودن پاسخ می توان از روش های پارامتریک همچون همبستگی پیرسون استفاده نمود و در غیر این صورت باید سراغ روش های دیگری رفت. یکی از شرط های استفاده از آزمون های پارامتریک این است که داده ها از توزیع نرمالی برخوردار باشند. برای این منظور می توان از آمون کولموگروف – اسمیرنوف استفاده نمود. در این پژوهش داده های مربوط به آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (جدول شماره ۷-۴) نشان می دهد که پاسخ های شرکت کنندگان به دو پرسش نامه سرمایه اجتماعی و رفتار شهروند سازمانی و مؤلفه های آن دارای ویژگی نرمال نیستند و لذا برای آزمون فرضیه ها بایستی از آزمون غیر پارامتریک اسپیرمن استفاده کرد (هرگاه سطح معناداری متغیرها بیشتر و بزرگ تر از سطح (۰۵و۰) باشد می توان گفت دارای توزیع نرمال هستند لذا همان طور که در جدول شماره ۷-۴ مشاهده می گردد سطح معناداری همه متغیرها کمتر از (۰۵و۰) است. بنابراین از آزمون همبستگی اسپیرمن می توان برای آزمون همه فرضیه ها استفاده نمود.

جدول ‏۴‑۷: آزمون کولموگروف- اسمیرنوف

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1399-12-18] [ 01:29:00 ق.ظ ]