عیاشی، تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۶۸؛ فرات کوفی، تفسیر فرات ‏الکوفی، ص۸۱-۸۲؛ ابن‌‏شعبه، تحف‏العقول، ص۴۲۷؛ نعمانی، الغیبه، ص۲۸۱؛ ابن‌‏بابویه، عیون‏ أخبار الرضا(ع)، ج۱، ص۲۳۰؛ همو، الأمالی‏، ص۱۵۷-۱۵۸ و ۵۲۴؛ مفید، الاختصاص، ص۲۵۷؛ فتال نیشابوری، روضهالواعظین، ج۱، ص۱۸۵؛ عماد الدین طبری، بشاره المصطفى، ص۲۲۹؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج‏۱، ص۳۲۸-۳۳۱؛ بحرانی، البرهان فى تفسیر القرآن، ج‏۱، ص۶۱۲؛ همو، مدینه المعاجز، ج‏۳، ص۴۷۵ ↑
«بلکه به مردم، براى آنچه خدا از فضل خویش به آنان عطا کرده رشک مى‏ورزند در حقیقت، ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم، و به آنان ملکى بزرگ بخشیدیم» نساء، ۵۴ ↑
أنبیاء/ ۷۲-۷۳ ↑
طباطبایی، المیزان فى تفسیر القرآن، ج‏۱۴، ص۳۰۴ ↑
أنعام/ ۸۴-۸۵ ↑
رک: ابن‏‏بابویه، عیون‏أخبارالرضا(ع)، ج۱، ص۸۴-۸۵؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۹۱-۳۹۲؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج‏۱، ص۷۴۳؛ بحرانی، البرهان فى تفسیر القرآن، ج‏۱، ص۶۳۵-۶۳۶؛ مجلسی، بحارالأنوار، ج۴۸، ص۱۲۸-۱۲۹؛ ابن‌‏حجر، الصواعق المحرقه، ص۲۸۴ ↑
«و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرو دست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم‏] گردانیم، و ایشان را وارث [زمین‏] کنیم» قصص/ ۵ ↑
کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۹۹-۲۰۰؛ نعمانی، الغیبه، ص۲۱۷-۲۱۸؛ ابن‌‏‌بابویه، عیون ‏أخبار الرضا(ع)، ج۱، ص۲۱۷-۲۱۸؛ همو، کمال ‏الدین، ج۲، ص۶۷۶؛ همو، الأمالی‏، ص۶۷۴-۶۷۵؛ ابن‌‏‌شعبه، تحف ‏العقول، ص۴۳۷-۴۳۸؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۳۳ ↑
مفید، الإرشاد، ج‏۱، ص۲۶۰-۲۶۳؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج‏۱، ص۲۴۴-۲۴۵؛ قمی مشهدی، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏۲، ص۳۸۱ ↑
مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۲، ص۳۹۰ ↑
مفید، الفصول العشره، ۱۲۴؛ فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج‏۸، ص۲۱۷؛ طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۳، ص۱۸۸ ↑
طوسی، التبیان فى تفسیر القرآن، ج‏۲، ص۲۹۲؛ طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۲، ص۶۱۳ ↑
برای مطالعه گونه دیگری از استدلال به این آیات رک: ابن‏بابویه، کمال الدین، ج‏۱، ص۱۰ ↑
پایان نامه
صفار، بصائرالدرجات، ص۴۸۶؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۷۸؛ نعمانی، الغیبه، ص۱۳۸ ↑
کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۷۸-۱۷۹ ↑
«[یاد کن‏] روزى را که هر گروهى را با پیشوایشان فرا مى‏خوانیم..» إسراء/ ۷۱ ↑
طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص۲۷۳ ↑
«تا آن گاه که فرمان ما دررسید و تنور فوران کرد، فرمودیم: «در آن [کشتى‏] از هر حیوانى یک جفت، با کسانت- مگر کسى که قبلًا در باره او سخن رفته است- و کسانى که ایمان آورده‏اند، حمل کن..»» هود/ ۴۰ ↑
«..پس، پاسى از شب گذشته خانواده‏ات را حرکت ده- و هیچ کس از شما نباید واپس بنگرد- مگر زنت، که آنچه به ایشان رسد به او [نیز] خواهد رسید..» هود/ ۸۱ ↑
«و از شما و [از] آنچه غیر از خدا مى‏خوانید کناره مى‏گیرم و پروردگارم را مى‏خوانم. امیدوارم که در خواندن پروردگارم ناامید نباشم» مریم/ ۴۸ ↑
«و او و لوط را [براى رفتن‏] به سوى آن سرزمینى که براى جهانیان در آن برکت نهاده بودیم، رهانیدیم»انبیاء/ ۷۱ ↑
« و [لى‏] تا تو در میان آنان هستى، خدا بر آن نیست که ایشان را عذاب کند..»انفال/ ۳۳ ↑
رک: ابن‏‏بابویه، کمال الدین، ج‏۱، ص۲۰۹-۲۱۰ ↑
انفال/ ۳۳ ↑
نهج‏البلاغه، ص۴۸۳؛ طبرسی، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج‏۴، ص۸۲۹؛ ابن‌‏حمدون، التذکره الحمدونیه، ج۱، ص۷۲؛ ابن‌‏میثم بحرانی، اختیار مصباح السالکین، ص۵۹۸؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج‏۲، ص۱۵۲؛ این روایت با اختلاف اندکی از ابوهریره، ابن‌‏عباس و ابوموسی اشعری نیز نقل شده است رک: احمد بن حنبل، مسند احمد، ج۴، ص۳۹۳ و ۴۰۳؛ بخاری، التاریخ الکبیر، ج۱، ص۳۲؛ طبری، جامع البیان فى تفسیر القرآن، ج‏۹، ص۱۵۴؛ طبرانی، المعجم الأوسط، ج۳، ص۳۴۲؛ همو، الدعاء، ص۵۰۶؛ ابن‌‏ابی حاتم، تفسیر القرآن العظیم، ج‏۵، ص۱۶۹۱؛ حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج۱، ص۵۴۲؛ بیهقی، السنن الکبری، ج۵، ص۴۶؛ همو، شعب الإیمان، ج۱، ص۴۴۲ و ج۲، ص۱۸۲؛ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۲۷۲ و ج۱۰، ص۲۸۰؛ بغوی، معالم التنزیل فى تفسیر القرآن، ج‏۲، ص۲۹۰؛ ابن‌‏عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۱۷، ص۴؛ فخررازی، مفاتیح الغیب، ج‏۱۵، ص۴۸۰؛ نظام نیشابوری، تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، ج‏۳، ص۳۹۵؛ ابن‌‏کثیر، تفسیر القرآن العظیم، ج‏۴، ص۴۳؛ سیوطی، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، ج‏۳، ص۱۸۱-۱۸۲ ↑
به عنوان نمونه رک: صفار، بصائرالدرجات، ص۴۸۸-۴۸۹؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۷۹؛ نعمانی، الغیبه، ص۱۳۸-۱۳۹؛ ابن بابویه، کمال‏الدین، ج۱، ص۲۰۱-۲۰۴؛ طوسی، الغیبه، ص۲۲۰ ↑
به عنوان نمونه رک: ابن قولویه، کامل‏الزیارات، ص۳۶؛ ابن بابویه، کمال‏الدین، ج۱، ص۲۰۵ و ۲۰۷؛ همو، علل‏الشرائع، ج۱، ص۱۲۳؛ خزاز قمی، کفایهالأثر، ص۲۹ و ۲۱۰؛ آمدی، غررالحکم، ص۱۱۶؛ ابن شهرآشوب، متشابه‏القرآن، ج۲، ص۵۷ و همو، المناقب، ج۱، ص۲۸۵؛ حلی، نهج‏الحق، ص۳۹۶ ↑
بقره/ ۳۰ ↑
قاضی سعید قمی، شرح‏‏‏ِتوحیدالصدوق‏، ج‏۲، ص۲۳۷ ↑
ص/ ۲۶ ↑
طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۱۷، ص۱۹۴-۱۹۵؛ به منظور مطالعه بیشتر رک: طیب، کلم الطیب در تقریر عقاید اسلام، ص۳۲۰ ↑
رک: ابن‏‏بابویه، اعتقادات الإمامیه، ص۸۹-۹۰ ↑
میرحامدحسین، عبقات‏‏‏‏‏‏‏‏‏الأنوارج‏۱۴، ص۶۷۴ ↑
زمر/ ۹ ↑
بیضاوی، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، ، ج‏۱، ص۷۰ ↑
بقره/ ۳۰ ↑
صفار، بصائر الدرجات، ص۴۸۷؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۷۷‏ ↑
ابن‏‏بابویه، کمال الدین، ج‏۱، ص۴ ↑
حلی، الفین، ص۳۲۴-۳۲۵ ↑
‏نباطی، الصراط المستقیم إلى مستحقی التقدیم‏، ج‏۱، ص۸۶؛ فیض کاشانی، علم‏‏الیقین‏فى‏أصول‏‏‏‏‏ِالدین، ج‏۱، ص۵۰۹ ↑
أنبیاء/ ۷۳ ↑
سجده/ ۲۴ ↑
بقره/ ۱۲۴ ↑
یس/ ۸۲-۸۳ ↑
رک: طباطبایی، المیزان فى تفسیر القرآن، ج‏۱۴، ص۳۰۴ و جوادی آملی، سیره پیامبران در قرآن، ج۶، ص۳۵۵-۳۵۸ ↑
طباطبایی، المیزان فى تفسیر القرآن، ج‏۱، ص۲۷۲ ↑
جوادی آملی، تسنیم، ج۶، ص۴۱۴-۴۱۵ ↑
سجده/ ۲۴ ↑
أنعام-۷۵ ↑
تکاثر/ ۶ ↑
مطففین/ ۱۴-۲۱ ↑
طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص۲۷۳؛ برای مطالعه بیشتر رک: جوادی آملی، سیره‏ پیامبران در قرآن، ج۶، ص۳۶۰-۳۶۱ ↑
آل عمران/ ۴۶ ↑

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1400-07-23] [ 01:41:00 ب.ظ ]