عیاشی، تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۶۸؛ فرات کوفی، تفسیر فرات الکوفی، ص۸۱-۸۲؛ ابنشعبه، تحفالعقول، ص۴۲۷؛ نعمانی، الغیبه، ص۲۸۱؛ ابنبابویه، عیون أخبار الرضا(ع)، ج۱، ص۲۳۰؛ همو، الأمالی، ص۱۵۷-۱۵۸ و ۵۲۴؛ مفید، الاختصاص، ص۲۵۷؛ فتال نیشابوری، روضهالواعظین، ج۱، ص۱۸۵؛ عماد الدین طبری، بشاره المصطفى، ص۲۲۹؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج۱، ص۳۲۸-۳۳۱؛ بحرانی، البرهان فى تفسیر القرآن، ج۱، ص۶۱۲؛ همو، مدینه المعاجز، ج۳، ص۴۷۵ ↑
«بلکه به مردم، براى آنچه خدا از فضل خویش به آنان عطا کرده رشک مىورزند در حقیقت، ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم، و به آنان ملکى بزرگ بخشیدیم» نساء، ۵۴ ↑
أنبیاء/ ۷۲-۷۳ ↑
طباطبایی، المیزان فى تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۳۰۴ ↑
أنعام/ ۸۴-۸۵ ↑
رک: ابنبابویه، عیونأخبارالرضا(ع)، ج۱، ص۸۴-۸۵؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۹۱-۳۹۲؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج۱، ص۷۴۳؛ بحرانی، البرهان فى تفسیر القرآن، ج۱، ص۶۳۵-۶۳۶؛ مجلسی، بحارالأنوار، ج۴۸، ص۱۲۸-۱۲۹؛ ابنحجر، الصواعق المحرقه، ص۲۸۴ ↑
«و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرو دست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم، و ایشان را وارث [زمین] کنیم» قصص/ ۵ ↑
کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۹۹-۲۰۰؛ نعمانی، الغیبه، ص۲۱۷-۲۱۸؛ ابنبابویه، عیون أخبار الرضا(ع)، ج۱، ص۲۱۷-۲۱۸؛ همو، کمال الدین، ج۲، ص۶۷۶؛ همو، الأمالی، ص۶۷۴-۶۷۵؛ ابنشعبه، تحف العقول، ص۴۳۷-۴۳۸؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۳۳ ↑
مفید، الإرشاد، ج۱، ص۲۶۰-۲۶۳؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج۱، ص۲۴۴-۲۴۵؛ قمی مشهدی، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج۲، ص۳۸۱ ↑
مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۲، ص۳۹۰ ↑
مفید، الفصول العشره، ۱۲۴؛ فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج۸، ص۲۱۷؛ طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۸۸ ↑
طوسی، التبیان فى تفسیر القرآن، ج۲، ص۲۹۲؛ طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۶۱۳ ↑
برای مطالعه گونه دیگری از استدلال به این آیات رک: ابنبابویه، کمال الدین، ج۱، ص۱۰ ↑

صفار، بصائرالدرجات، ص۴۸۶؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۷۸؛ نعمانی، الغیبه، ص۱۳۸ ↑
کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۷۸-۱۷۹ ↑
«[یاد کن] روزى را که هر گروهى را با پیشوایشان فرا مىخوانیم..» إسراء/ ۷۱ ↑
طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۲۷۳ ↑
«تا آن گاه که فرمان ما دررسید و تنور فوران کرد، فرمودیم: «در آن [کشتى] از هر حیوانى یک جفت، با کسانت- مگر کسى که قبلًا در باره او سخن رفته است- و کسانى که ایمان آوردهاند، حمل کن..»» هود/ ۴۰ ↑
«..پس، پاسى از شب گذشته خانوادهات را حرکت ده- و هیچ کس از شما نباید واپس بنگرد- مگر زنت، که آنچه به ایشان رسد به او [نیز] خواهد رسید..» هود/ ۸۱ ↑
«و از شما و [از] آنچه غیر از خدا مىخوانید کناره مىگیرم و پروردگارم را مىخوانم. امیدوارم که در خواندن پروردگارم ناامید نباشم» مریم/ ۴۸ ↑
«و او و لوط را [براى رفتن] به سوى آن سرزمینى که براى جهانیان در آن برکت نهاده بودیم، رهانیدیم»انبیاء/ ۷۱ ↑
« و [لى] تا تو در میان آنان هستى، خدا بر آن نیست که ایشان را عذاب کند..»انفال/ ۳۳ ↑
رک: ابنبابویه، کمال الدین، ج۱، ص۲۰۹-۲۱۰ ↑
انفال/ ۳۳ ↑
نهجالبلاغه، ص۴۸۳؛ طبرسی، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج۴، ص۸۲۹؛ ابنحمدون، التذکره الحمدونیه، ج۱، ص۷۲؛ ابنمیثم بحرانی، اختیار مصباح السالکین، ص۵۹۸؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج۲، ص۱۵۲؛ این روایت با اختلاف اندکی از ابوهریره، ابنعباس و ابوموسی اشعری نیز نقل شده است رک: احمد بن حنبل، مسند احمد، ج۴، ص۳۹۳ و ۴۰۳؛ بخاری، التاریخ الکبیر، ج۱، ص۳۲؛ طبری، جامع البیان فى تفسیر القرآن، ج۹، ص۱۵۴؛ طبرانی، المعجم الأوسط، ج۳، ص۳۴۲؛ همو، الدعاء، ص۵۰۶؛ ابنابی حاتم، تفسیر القرآن العظیم، ج۵، ص۱۶۹۱؛ حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج۱، ص۵۴۲؛ بیهقی، السنن الکبری، ج۵، ص۴۶؛ همو، شعب الإیمان، ج۱، ص۴۴۲ و ج۲، ص۱۸۲؛ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۲۷۲ و ج۱۰، ص۲۸۰؛ بغوی، معالم التنزیل فى تفسیر القرآن، ج۲، ص۲۹۰؛ ابنعساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۱۷، ص۴؛ فخررازی، مفاتیح الغیب، ج۱۵، ص۴۸۰؛ نظام نیشابوری، تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، ج۳، ص۳۹۵؛ ابنکثیر، تفسیر القرآن العظیم، ج۴، ص۴۳؛ سیوطی، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، ج۳، ص۱۸۱-۱۸۲ ↑
به عنوان نمونه رک: صفار، بصائرالدرجات، ص۴۸۸-۴۸۹؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۷۹؛ نعمانی، الغیبه، ص۱۳۸-۱۳۹؛ ابن بابویه، کمالالدین، ج۱، ص۲۰۱-۲۰۴؛ طوسی، الغیبه، ص۲۲۰ ↑
به عنوان نمونه رک: ابن قولویه، کاملالزیارات، ص۳۶؛ ابن بابویه، کمالالدین، ج۱، ص۲۰۵ و ۲۰۷؛ همو، عللالشرائع، ج۱، ص۱۲۳؛ خزاز قمی، کفایهالأثر، ص۲۹ و ۲۱۰؛ آمدی، غررالحکم، ص۱۱۶؛ ابن شهرآشوب، متشابهالقرآن، ج۲، ص۵۷ و همو، المناقب، ج۱، ص۲۸۵؛ حلی، نهجالحق، ص۳۹۶ ↑
بقره/ ۳۰ ↑
قاضی سعید قمی، شرحِتوحیدالصدوق، ج۲، ص۲۳۷ ↑
ص/ ۲۶ ↑
طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۷، ص۱۹۴-۱۹۵؛ به منظور مطالعه بیشتر رک: طیب، کلم الطیب در تقریر عقاید اسلام، ص۳۲۰ ↑
رک: ابنبابویه، اعتقادات الإمامیه، ص۸۹-۹۰ ↑
میرحامدحسین، عبقاتالأنوارج۱۴، ص۶۷۴ ↑
زمر/ ۹ ↑
بیضاوی، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، ، ج۱، ص۷۰ ↑
بقره/ ۳۰ ↑
صفار، بصائر الدرجات، ص۴۸۷؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۷۷ ↑
ابنبابویه، کمال الدین، ج۱، ص۴ ↑
حلی، الفین، ص۳۲۴-۳۲۵ ↑
نباطی، الصراط المستقیم إلى مستحقی التقدیم، ج۱، ص۸۶؛ فیض کاشانی، علمالیقینفىأصولِالدین، ج۱، ص۵۰۹ ↑
أنبیاء/ ۷۳ ↑
سجده/ ۲۴ ↑
بقره/ ۱۲۴ ↑
یس/ ۸۲-۸۳ ↑
رک: طباطبایی، المیزان فى تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۳۰۴ و جوادی آملی، سیره پیامبران در قرآن، ج۶، ص۳۵۵-۳۵۸ ↑
طباطبایی، المیزان فى تفسیر القرآن، ج۱، ص۲۷۲ ↑
جوادی آملی، تسنیم، ج۶، ص۴۱۴-۴۱۵ ↑
سجده/ ۲۴ ↑
أنعام-۷۵ ↑
تکاثر/ ۶ ↑
مطففین/ ۱۴-۲۱ ↑
طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۲۷۳؛ برای مطالعه بیشتر رک: جوادی آملی، سیره پیامبران در قرآن، ج۶، ص۳۶۰-۳۶۱ ↑
آل عمران/ ۴۶ ↑
موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1400-07-23] [ 01:41:00 ب.ظ ]