بیت اول در اینجا می تواند متاثر از این فراز از دعای پیامبر اسلام (ص) باشد که در تعقیبات مشترکه نمازها خوانده می شود. « اَللّهُمَ اِنْ کانَ ذَنْبی عِنْدَکَ عَظیماً فَعَفَوِکَ اَعْظَمُ مِنْ ذَنْبی» و بیت آخر هم در اینجا می تواند متاثر از دعای ماه رجب « یا مَنْ اَرجُوهُ لِکُل خَیرٍ» یا این فراز از دعای ابو حمزه ثمالی باشد « اَلْحَمْدُاللهِ الذَّی لا اَرْجُو غَیْرِهُ وَ لَوُ رَجَوْتُ غَیرهُ لا خْلَفُ رَجائی» و می شود گفت که: این ابیات متاثر از سایر ادعیه ماثوره هستند.
همچنین این دو بیت شعر ابو نواس در باب طلب توبه و مغفرت که می گوید:

 

 

۱- یا کَبیرَ الذَّنْبِ، عَفُو اِلا
۲- اَکْبَرُاْلاَشیاءِ عَنْ اَصْـ
  لهِ مِنْ ذَنْبُکَ اَکْبَرُ
غَرِعَفُو اللهِ اَصْغَرُ

ترجمه
۱- ای کسی که مرتکب گناه بزرگ شده ای، عفو و بخشش الهی از گناه تو بالاتر و بزرگتر است.
۲- بزرگ ترین اشیاء از کمترین عفو الهی کوچکتر است.
می تواند متأثر از این دعای تعقیب نماز ظهر در مفاتیح باشد.
«اللّهُمَ اِنْ عَظُمَتْ ذُنُوبی فَاَنْتَ أعْظَمُ وَ اِنْ کَبُرَ تَفْریطی فَاَنْتَ اْلاَکْبَرُ»
شاعر ذو النون مصری (وفات ۲۴۹ هـ.ق – ۸۶۶م) در مقام راز و نیاز با خداوند و درخواست نجات از عذاب جهنم و دخول در بهشت همراه با انبیاء و نیکان چنین می گوید:

 

 

۱- یا رَبِّ اِنّکَ ذُوعَفْوٍ وَ مَغْفـِــــرَهٍ
۲- وَ اجْعَلْ اِلی جَنَّهِ الْفِرْدَوسِ مُوئِلُنا
۳- سُبْحانَ رَبُّکَ رَبُّ الْعِزِّ مِنْ مُلْکِ
  فَنـــَـــــجِنّا مِنْ عَذابِ الْمَوْقِفِ النَکَدِ
مَعَ النَّبـــیینَ وَ اْلابـَــرارِ فِی الـْــخُلْدِ
مَنْ اهْتَدی یِهَدْیِ رَبِّ الْعالمینَ هُدی

ترجمه
۱- پروردگارا تو صاحب عفو و مغفرتی پس ما را از عذاب آن جایگاه شوم نجات بده.
۲- مسیر ما را به سوی بهشت فردوس قرار بده همراه با پیامبران و نیکان در بهشت.
۳- پاک و منزه است پروردگار تو که پروردگار عزت است و فرمانروایی هر کس که طالب هدایت باشد به سوی پروردگار جهانیان هدایت می یابد.
می توان به آیات زیادی در قرآن کریم استشهاد کرد که این ابیات شاعر از آن متاثر شده است به این معنا که آیات فراوانی راجع به متنعم بودن ابرار در بهشت خلد همچنین در مورد جنت و هدایت الهی وجود دارد که شاعر از آن آیات اقتباس کرده است. اما از باب نمونه ما در اینجا به سه آیه شریفه از قرآن اشاره می کنیم که سه بیت مورد نظر از آنها تأثیرپذیری داشته است.
۱ – بیت اول شاعردراینجا می تواند متاثراز این آیه شریفه قرآن باشد: ﴿… إِنَّ اللَّهَ کاَنَ عَفُوًّا غَفُورًا﴾ (نساء/ ۴۳)
۲ – بیت دوم شاعر در اینجا می تواند متاثر از این آیه شریفه قرآن باشد.
﴿إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ کاَنَتْ لهَُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلاً  (کهف / ۱۰۷)
توضیح: فردوس جایی است که تنوع نعمت های آن بی نهایت است و هیچ گونه عامل ملال و تغییر خواهی در آنجا وجود ندارد. لذا پیامبر اسلام (ص) فرمود: هر وقت از خداوند تقاضای بهشت کردید فردوس را تقاضا کنید که جامع ترین و کامل ترین منزلگاه های بهشت است (بهرام پور؛ ۱۳۸۵)
۳ – بیت سوم شاعر هم در اینجا می تواند از این آیه شریفه متاثر باشد.
﴿سُبْحَانَ رَبِّکَ رَبّ‏ِ الْعِزَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ﴾  (صافات/ ۱۸۰)
شاعر صالح بن عبد القدوس(وفات ۱۶۷ هـ – ۷۸۴ م ) در مقام شکوه به درگاه الهی چنین می گوید:

 

 

 

 
موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1399-12-18] [ 01:35:00 ق.ظ ]