:
در دنیای امروز محققان و اندیشمندان علوم مختلف در تحقیقات خود همواره در پی روش های کارآمدی در راستای بهبود سطح و بقای زندگی بشر هستند . پیشرفت های اخیر فناوری همگی موید این امر هستند که هر قدر تکنولوژی به نحوه زندگی انسان نزدیک تر شود ، تاثیر آن در بهبود کیفیت زندگی بیشتر خواهد بود . این واقعیت به کاربرد هر چه بیشتر سیستم ها و ساختارهای الهام گرفته شده از طبیعت منتهی شده است. البته محققان در پیاده سازی این مفاهیم نادقیق زندگی روزمره انسان در قالب عبارات خشک و دقیق و یا همان ریاضیات کلاسیک باشد . در این راستا نظریه مجموعه های فازی توسط پروفسور لطفی زاده مطرح شد.
این نظریه قادر است بسیاری از مفاهیم ، متغیرها و سیستم هایی که نادقیق و مبهم هستند (همان طور که در عالم واقع نیز اکثراً چنین است) صورتبندی ریاضی کرده و زمینه را برای استدلال ، استنتاج ، کنترل و تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان فراهم می کند .
منطق فازی ، تکنولوژی جدیدی است که شیوه های مرسوم برای طراحی و مدلسازی یک سیستم را که نیازمند ریاضیات پیشرفته و نسبتاً پیچیده است ، با بهره گرفتن از مقادیر و شرایط زبانی و یا به بیانی دیگر دانش فرد خبره و با هدف ساده سازی و کارآمدتر شدن طراحی سیستم جایگزین و یا تا حدودی زیادی تکمیل می کند (بیدآباد ، محمدی و نورسته ،بی تا ،صفحه۴-۳).
۳-۲-مراحل انجام تحقیق
در فصل اول کلیات تحقیق مطرح شد و در فصل دوم به مبانی نظری و پیشینه تحقیق عنوان شد . و در این فصل به بیان روش انجام تحقیق پرداخته می شود و در پایان پس از ارائه اولویت بندی مدلها و ارائه مدل بهینه ، پیشنهادهای اجرایی در این حوزه مطرح می شود .
۳-۳-جامعه آماری
در این تحقیق برای محاسبه امتیاز زیرمعیارها از آمارهای بانک مرکزی در طی سالهای ۱۳۸۶-۱۳۷۶ استفاده شده است و برای مواردی که داده های عددی موجود نبود ، تنها از مصاحبه با پنج نفر از مدیران و کارشناسان بانک توسعه صادرات ایران استفاده شده است.
در بخش تشکیل ماتریس مقایسه زوجی هر یک از زیرمعیارها و مدلها نیز برای تعیین امتیازها به دو طریق عمل شده است ؛
برای متغیرهای بدهیهای خارجی ، تولید ناخالص داخلی ، رشد تولید ناخالص داخلی ، درآمدهای دولت و هزینه های دولت از داده های بانک جهانی استفاده شد . آمار کشورهای آمریکا ، ترکیه ، تایلند ، فیلیپین (کشورهایی که از مدل اگزیم بانک استفاده می نمایند) ، انگلستان ، فرانسه ، آلمان (از مدل اروپایی استفاده می کنند) ، هند ، چین ، ژاپن ، هندوراس ، مالزی و کره جنوبی (کشورهایی که از مدل ترکیبی استفاده می کنند)[۱۵] در بازه زمانی ۲۰۱۰-۱۹۹۰[۱۶]استخراج و با تحلیل این داده ها و ترکیب نتایج تحلیل با نتایج حاصل از مصاحبه به کارشناسان ضرایب مشخص شده است .
برای سایر زیرمعیارها با توجه به آنکه داده های معتبری برای کشورهای مختلف موجود نبود ، تنها با بهره گرفتن از مصاحبه با پنج نفر از کارشناسان ضرایب مشخص گردیده است.
۳-۴-نحوه گردآوری اطلاعات
برای تعیین امتیاز و رتبه هر یک از معیارها و زیرمعیارها در ماتریس مقایسه زوجی معیارها و زیرمعیارها ، از آمار بانک مرکزی از سال ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۶استفاده شده است . با توجه به میزان تطابق رشد هر یک از زیرمعیارها با رشد صادرات امتیاز تعلق گرفته است. در خصوص ریسک تجاری و سیاسی با توجه عدم وجود اطلاعات آماری در این حوزه ، از نظر کارشناسان بانکی جهت تعیین امتیاز استفاده شده است. (در خصوص ریسک تجاری نتایج حاصل از نوسانات نرخ ارز با نظرات کارشناسان ترکیب و در نهایت امتیاز مربوطه تخصیص یافته است).
تعیین امتیاز در تشکیل ماتریس مقایسه زوجی بین زیرمعیارها و مدلها با بهره جستن از داده های بانک جهانی صورت گرفته است . امتیاز زیرمعیارهای درآمد دولت ، GDP ، GGDP ، بدهیهای خارجی ، هزینه های دولت از این طریق استفاده شده است . این داده ها برای کشورهای منتخب هر مدل در بازه زمانی ۲۰۱۰-۱۹۹۰ استخراج گردیده است ؛
مدل اگزیم بانک (مدل آمریکایی) : آمریکا ، ترکیه ، تایلند ، فیلبپین .
مدل اروپایی (مدل موسسات بیمه و تضمین صادرات) : انگلستان ، فرانسه و آلمان .
مدل ترکیبی (آمریکایی – اروپایی) : مالزی ، ژاپن ، هند، چین ، هندوراس ، کره
نتایج حاصل با نظرات کارشناسان بانکی تلفیق و بدین ترتیب امتیازات مربوطه مشخص گردیده است .
امتیاز سایر زیرمعیارها با توجه به نظر پنج نفر از کارشناسان بانکی تعیین گردیده است .
۳-۵-اهداف تحقیق
افزایش صادرات در هر کشور تضمین کننده توسعه اقتصادی وافزایش درآمد و رفاه عمومی است . از این رو دولتها همواره به دنبال راهکارهایی جهت حمایت و ارتقا صادرات می باشند . تاسیس اگزیم بانک ، موسسات بیمه و تضمین صادرات در کشورهای مختلف بیانگر این موضوع می باشد. این تحقیق در پی آن است که با توجه به شرایط اقتصادی ایران مدل بهینه ای برای اگزیم بانک ارائه دهد تا از این طریق به توسعه صادرات در کشور کمک کند .
نظر به آنکه قطعاً استفاده از هر مدل مستلزم مراحل اداری و قانونی فراوانی می باشد و در ای
عکس مرتبط با اقتصاد
ن راستا دولت ممکن است با محدودی
تهایی مواجه باشد ، این تحقیق با بهره گرفتن از روش سلسله مراتبی فازی با توجه به شرایط اقتصادی کشور ، مدلهای مطروحه را اولویت بندی می کند .
۳-۶- فرضیه تحقیق

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

>فرضیه این تحقیق عبارتست از :

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1399-12-17] [ 11:17:00 ب.ظ ]