بررسی تاثیر روش تدریس جیگ ساو و روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ناحیه ۲ شهر بندرعباس دردرس علوم- قسمت ۲ | ... | |
۴- نقد و بررسی ۵- جمع بندی در این طرح هر فراگیر می تواند به اعضای تیم آموزش بدهد ،بنابراین هر عضو هم به عنوان معلم و هم به عنوان شاگرد عمل می کند . برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. در اجرای این طرح همیاری بین اعضای تیم کلید موفقیت است ، هیچ کس نمی تواند در کلاس درس خاموش باشد. مراحل تدریس جیگ ساو ۱- آمادگی فردی متن درس به بخش های مستقل و تقریبا مساوی تقسیم می شود . دانش اموزان گروه بندی می شوند . برای هر فراگیر یک بخش از موضوع جهت مطالعه ی فردی تعیین می شود. ۲-کار تیمی هر فراگیر بخشی را که مطالعه کرده است برای دیگر اعضای تیم خود تدریس می نماید . فراگیرانی که در هر گروه مسئول آموزش یک بخش خاص هستند می توانند قبل از تدریس ابتدا گرد هم آیند و روی بهترین شیوه ی تدریس تبادل نظرکنند. 3- آزمون آزمونی با سوالات کوتاه پاسخ و یا صحیح غلط از تمام فراگیران به عمل می آید . کلید سوالات در اختیار فراگیران قرار می گیرد و ارزشیابی فردی انجام می گیرد . هر تیم نتیجه کارها را می سنجد . ۴- نقد و بررسی کارهای فردی و گروهی در بین اعضای تیم مورد نقد و بررسی قرار می گیرد .و مشکلات احتمالی برطرف می گردد . هر تیم کارایی سهم هر عضو را به عنوان معلم ارزیابی می کند . ۵- جمع بندی از هر گروه یک دانش آموز به صورت داوطلبانه یا انتخابی تجارب و یافته های هر قسمت را به کلاس گزارش می دهد . پرسش و بحث گروهی صورت گرفته و توضیحات تکمیلی توسط معلم ارائه می شود. مثال برای گام اول آمادگی فردی : موضوع سنگ ها تصمیم گرفته بودم درس سنگ ها رابا این الگو آموزش دهم ابتدا با بررسی درس متوجه شدم که می توان آن را به ۵ قسمت تقسیم نمود . گروه ۵ نفره تشکیل دادم و برای ایجاد انگیزه تعدادی سنگ آوردم و به بچه ها نشان دادم . کمی درباره سنگ ها صحبت کردیم و توجه انها را به تصویر تخت جمشید جلب نمودم . دانش اموزان هر گروه را از ۱ تا ۵ شماره گذاری کردم و سپس روی تابلو کلاس نوشتم ( مطالعه فردی ) شماره های ۱: سنگ های رسوبی شماره های ۲: سنگ های آذرین شماره های ۳: سنگ های دگرگون شده شماره های ۴: سنگ ها از چه ساخته شده اند ؟ شماره های ۵: فایده ی سنگ ها و کانی ها زمان ۵ دقیقه مثال برای گام دوم : کارتیمی پس از پایان مدت زمان مربوط به مطالعه فردی از دانش آموزان خواستم تا کتاب ها را بسته و به ترتیب از شماره ۱ تا ۵ قسمت مربوط به خود را برای دیگر اعضای تیم تدریس نمایند . برای این مرحله ۲۰ دقیقه زمان در نظر گرفتم . در این فاصله بین گروه ها حرکت می کردم و ان ها را تشویق می کردم تا از یکدیگر پرسش کنند و با یکدیگر بحث و گفتگو داشته باشند و به پرسش هایی که از من می کردند به طور غیر مستقیم پاسخ می دادم . مثال گام سوم آزمون از قبل آزمونی با ۱۰ سوال تهیه کرده بودم از هرقسمت ۲ سوال طرح شده بود .برگه سوالات را بین دانش آموزان توزیع کردم و ۱۰ دقیقه برای پاسخگویی زمان دادم .سپس بارم را دادم تا برگه خود را اصلاح نمایند و نقاط قوت و ضعف خود را اعلام نمایند . گام چهارم : نقد و بررسی
[یکشنبه 1399-12-17] [ 09:54:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|