******************************************************************************
Regressor Coefficient Standard Error T-Ratio[Prob]
dIP1 .25782 .19930 1.2936[.232]
dAQ 21848.6 5916.1 3.6931[.006]
dAQ1 -3401.4 3205.7 -1.0610[.320]
dGDP .16585 .20668 .80247[.445]
dGDP1 -.13480 .15603 -.86395[.413]
dIG -2.5011 .58191 -4.2980[.003]
dIG1 2.5544 .59448 4.2969[.003]
dOILX -1.2943 .32043 -4.0393[.004]
dOILX1 .77435 .43961 1.7615[.116]
dHC -2272.5 694.9216 -3.2701[.011]
dHC1 -4128.2 1191.5 -3.4645[.009]
dC -29929.2 24687.4 -1.2123[.260]
ecm(-1) -1.1556 .41055 -2.8149[.023]
******************************************************************************
R-Squared .99389 R-Bar-Squared .95927
S.E. of Regression 2025.8 F-stat. F( 12, 8) 40.6688[.000]
Mean of Dependent Variable 2914.1 S.D. of Dependent Variable 10037.8
Residual Sum of Squares 1.23E+07 Equation Log-likelihood -169.2539
Akaike Info. Criterion -187.2539 Schwarz Bayesian Criterion -196.6546
DW-statistic 2.4367
******************************************************************************
.

۷-۲-۵-۶) تأثیر ثبات سیاسی (PS) بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی:

با توجه به اینکه در فصل قبل، شاخص کیفیت سیاسی-اجتماعی دولت را به دو بخش کیفیت اداری و ثبات سیاسی تقسیم نمودیم، در این بخش می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که ارتباط جزء ثبات سیاسی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایران چگونه است. از این رو مدل ARDL با توجه به معادله (۳-۶) با جایگزاری شاخص ثبات سیاسی(PS) به جای GOVPQ محاسبه شده است.[۱۲۵] سپس این مدل به مدل بلندمدت برای بررسی رابطه همگرایی بین متغیرها تبدیل شده است.
دانلود پروژه
مدل بلندمدت به شکل زیر است:
Estimated Long Run Coefficients using the ARDL Approach
ARDL(2,2,2,2,2,2) selected based on Schwarz Bayesian Criterion
******************************************************************************
Dependent variable is IP
۲۱ observations used for estimation from 1365 to 1385
******************************************************************************
Regressor Coefficient Standard Error T-Ratio[Prob]
PS 4613.3 173.1645 26.6408[.001]
GDP .52554 .012215 43.0236[.001]
IG -2.6837 .049407 -54.3187[.000]
OILX -2.6305 .066891 -39.3246[.001]
HC 225.9376 8.1757 27.6352[.001]
C -1822.4 2190.1 -.83209[.493]
RR 56.0039 16.6202 3.3696[.078]
******************************************************************************
در مورد این مدل نیز در بلندمدت اثر افزایش کیفیت ثبات سیاسی منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر (۱٫۱۴ درصد) می‌شود.
قبل از اینکه به نتیجه‌گیری تأثیر امنیت سرمایه‌گذاری بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایران بپردازیم، با توجه به اینکه به نظر می‌رسد که بنگاه‌های دارای مالکیت شبه دولتی در ایران تحت عنوان بنگاه‌های بخش خصوصی طبقه‌بندی می‌شوند، یک تعمیم به مدل می‌دهیم و آن اینکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را بر طبق طبقه‌بندی بانک مرکزی ایران به دو بخش سرمایه‌گذاری در ساختمان و ماشین‌آلات تفکیک می‌کنیم. تفکیک فوق از این نظر با اهمیت است که سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات در ایران حداقل بیشتر تحت تأثیر نااطمینانی‌های سیاسی قرار می‌گیرد. این امر به این دلیل است که حقوق مالکیت در مورد ساختمان در ایران به طور کارآمدتری نسبت به سرمایه‌ در بخش‌های تولیدی گسترش یافته است و همچنین سیاست‌گذاری‌های دولتی بیشتر بخش تولیدی را مورد هدف قرار می‌دهد تا بخش ساختمان را. بر این اساس همانند بررسی عوامل مؤثر بر کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، در ادامه متغیر سرمایه‌گذاری در ماشین‌الات را به عنوان متغیر وابسته در نظر می‌گیریم و اثر شاخص‌های مختلف امنیت سرمایه‌گذاری را بر آنها می‌سنجیم.
البته باید متذکر شویم که این تقسیم‌بندی نیز مشکل متداخل بودن سرمایه‌گذاری بخش شبه دولتی را برطرف نمی‌کند، ولی از آنجایی که انتظار می‌رود که بخش ماشین‌آلات بیشتر به محرک‌های امنیت سرمایه‌گذاری واکنش نشان دهد، از این رو این موضوع می‌تواند تا حدودی به درک تأثیر نااطمینانی و امنیت در حوزه سرمایه‌گذاری در ایران کمک کند.

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1400-07-23] [ 08:52:00 ب.ظ ]