ارکان زبان شامل مهارت های شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن می باشد. زبان با شنیدن آغاز می شود به گفتن می انجامد و با خواندن و نوشتن به تکامل می رسد. زبان آموزی از بدو تولد کودک و حتی در دوران جنینی آغاز می شود. کودک در این دوران کم کم به صداهای اطراف خود واکنش نشان می دهد. حتی برخی از زبان شناسان ریشه ی زبان آموزی را با مسائل ژنتیکی مرتبط می دانند. هنگامی که کودک وارد مدرسه می شود، مهارت های اساسی شنیدن و گفتن را آموخته است. نقش مدرسه در این زمینه کمک به اصلاح نقائص موجود در زبان کودک و افزایش کیفیت و کمیت زبان و ایجاد مقدمات لازم برای آموزش خواندن و نوشتن می باشد.

 

 

الف : گفتن و شنیدن

 

 گفت و گو با دیگران درباره ی مهارت های ارزشمند فردی( توصیف خود )

 

توصیف اشیا، رویدادها و روابط

 

سرگرمی با زبان از طریق گوش دادن به داستان، اشعار و داستان پردازی و قافیه سازی

 

تشخیص زیر و بم صدا ها و پیدا کردن منبع و جهت صدا

 

توجه به صدای آول و آخر کلمات

 

گوش دادن به صداهای پیرامون

 

بیان صحیح کلمات جدید

 

به کارگیری جملات و عبارات کوتاه

 

کامل کردن جملات ناقص

 

 ب : خواندن و نوشتن

 

 خواندن کتاب های داستان تصویری، نمادها و نشانه ها

 

ارتباط نماد تصویری و نماد نوشتاری

 

نوشتن به شیوه ی نقاشی، خط خطی کردن

 

دیکته کردن داستان ها(محمدبیگی،۱۳۸۵).

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1399-09-15] [ 09:27:00 ب.ظ ]