با توجه به اینکه روابط بین متغیرها جداگانه بررسی اما بصورت جامع و کلی مورد بررسی قرار نگرفته است، مدل مفهومی پژوهش با توجه به مطالعات لوپز و همکاران(۲۰۰۶)؛ فتحیان و فکری(۲۰۰۶) و المحمید(۲۰۰۸) به شکل زیر است:

شکل ۲-۲:مدل مفهومی پژوهش
خلاصه فصل
در این فصل پس از مروری بر ادبیات نظری که به بررسی چابکی سازمانی، تعاریف و دسته بندی انواع آن، فناوری اطلاعات و تعاریف مرتبط با آن، مدیریت دانش، اهمیت وتعاریف آن پرداخته شد، در ادامه پژوهش­های داخلی و خارجی مرتبط با موضوع ارائه گردید. در انتها قابل ذکر است که بر اساس مطالب تئوریک ارائه شده درباره موضوع پژوهش در این فصل از سوی اکثر محققان و پژوهشگران بازاریابی، و نیز پیشینه­ های پژوهشی داخلی و خارجی مشخص گردید که بین مدیریت دانش و فناوری اطلاعات با چابکی سازمانی رابطه­ای مستقیم ومثبت وجود دارد.

فصل سوم

 

روش پژوهش

 

 

 

۳-۱- مقدمه

هدف علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش­های علمی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. این روندها و حرکت‌ها سبب شده است که برای بررسی رشته‌های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود. از جمله ویژگی­های مطالعه علمی که هدفش حقیقت‌یابی است استفاده از یک روش پژوهش مناسب می‌باشد و انتخاب روش پژوهش مناسب به هدف‌ها، ماهیت موضوع مورد پژوهش و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از پژوهش دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش‌های پژوهش است. در این فصل روش پژوهش برای رسیدن به اهداف تشریح می‌گردد که بدین منظور نوع پژوهش، جامعه آماری، روش نمونه‌گیری، روش گردآوری اطلاعات، ابزار گردآوری اطلاعات، متغیرها، روایی و پایایی پرسشنامه، روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها و فرضیه‌های پژوهش تشریح می‌گردد.
پایان نامه

۳-۲- روش پژوهش

روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات ا ست (خاکی، ۱۳۷۹۱ ). پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و از آنجایی که به بررسی وضع موجود می‌پردازد در قلمرو پژوهش‌های توصیفی قرار دارد و از آنجایی که براساس جمع‌ آوری اطلاعات پرداخته، از نوع پیمایشی می‌باشد. همچنین با توجه به اینکه به تاثیر متغیرها می پردازد از نوع همبستگی می باشد.
جدول ۳-۱: چارچوب و ویژگی های نوع پژوهش(حافظ نیا، ۱۳۸۷)

 

نوع پژوهش تبیین
میدانی توزیع پرسشنامه در میان کارکنان
توصیفی بررسی آنچه که وضعیت فعلی متغیرها است، توصیف وگزارش نویسی از موقعیت بر اساس داده های گردآوری شده با کشف و توضیح روابط، بررسی و توصیف متغیرها، شرایط
پیمایشی مطالعه ویژگی ها و صفات کارکنان، سروکار داشتن با متغیرها و پدیده های تاثیرگذار بر چابکی

 

۳-۳- متغیرها و الگوی پیشنهادی پژوهش

در پژوهش حاضر به منظور تحلیل رابطه میان مدیریت دانش و توانمندی فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان ، ابعاد هریک از این متغیرها و تاثیر متقابل آن‌ ها بر یکدیگر در نظر گرفته شده‌اند . لذا مدل پیشنهادی پژوهش که یک مدل محقق ساخته بوده و برگرفته از مدل ارائه شده توسط لوپز و همکاران(۲۰۰۶)؛ فتحیان و فکری(۲۰۰۶) و المحمید(۲۰۰۸) می‌باشد ، به صورت زیر ترسیم می‌شود.
شکل ۳-۱ : چهارچوب نظری پژوهش

۳-۴- جامعه آماری

جامعه آماری عبارت­ است از مجموعه ­ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهش جامعه مورد بررسی جامعه آماری می­باشد که پژوهشگر مایل است درباره صفت متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد (بازرگان و همکاران، ۱۳۸۷ ). جامعه آماری این پژوهش تمامی مدیران و کارکنان مجتمع های بیمه پارسیان در شهرتهران می باشد که تعداد آن­ها ۱۰۲۴ نفر است.

۳-۵- تعیین حجم نمونه

از آن­جایی که جامعه آماری این پژوهش کارکنان مجتمع های بیمه پارسیان می باشد از روش نمونه گیری تصادفی شده استفاده می­ شود. با توجه به اینکه جامعه مورد مطالعه محدود می باشد، به همین دلیل از جدول مورگان برای تعیین حجم نمونه استفاده خواهد شد. جدولی که به نام جدول مورگان معروف است یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای محاسبه حجم نمونه آماری است. جدول مورگان در واقع حاصل زحماتی است که robert v. krejcie و daryle w. morgan کشیده­اند و به ازای مقادیر مختلف از اندازه­ های جامعه با بهره گرفتن از فرمول کوکران نمونه را برآورد کرده ­اند. بنابراین جدول نمونه مورد نیاز برابر با ۲۸۰ نفر تعیین شد.

۳-۶- روش­های جمع‌ آوری داده‌ها

مهم‌ترین روش­های گردآوری داده‌ها در این پژوهش بدین شرح است :

۳-۶-۱- مطالعات کتابخانه‌ای

در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات پژوهش موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتاب­های مورد نیاز و نیز از منابع اینترنتی مربوط به موضوعات مدیریت دانش ، چابکی سازمانی و فناوری اطلاعات استفاده شده است.

۳-۶-۲- پژوهش‌های میدانی

پس از آنکه مفاهیم و فرضیه‌های پژوهش به طور روشن شکل گرفتند و اطلاعات اولیه و ضروری در ارتباط باآنها فراهم و آماده گردید، پرسشنامه­ای بر مبنای ادبیات و مبانی نظری پژوهش، ونظرات و پیشنهادات صاحب­نظران، تهیه گردیده است.

۳-۷- ابزار جمع‌ آوری اطلاعات

در این قسمت به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده می­گردد. پس از آنکه مفاهیم و فرضیه ­های پژوهش بطور روشن شکل گرفتند و اطلاعات اولیه و ضروری در ارتباط با آن­ها فراهم و آماده گردید، نوبت به تهیه پرسشنامه رسید. از میان طیف­های مختلفی که در ارتباط با تهیه پرسشنامه وجود دارد در این پژوهش از طیف پنج طبقه­ای لیکرت (۱ تا ۵) که عدد یک مبین کمترین امتیاز و عدد پنج نشان دهنده بیشترین امتیاز می­باشد، استفاده شده است. در این پژوهش بر مبنای ادبیات و مبانی نظری پژوهش، ونظرات و پیشنهادات صاحب­نظران، پرسشنامه استانداردی نیز تنظیم گردیده است.

۳- ۷-۱- پرسشنامه

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1400-07-23] [ 09:02:00 ب.ظ ]